Svensk e-handel ökar

Enligt en rapport av DIBS Payment Services AB har svensk konsumtion ökat 6% från år 2017 till 2018. Det visar att svenskar älskar handla på nätet och att konsumtionen för 2018 kommer att bli 267,9 miljarder kronor. Utvecklingen visar att en stor del av hushållsbudgeten spenderas online. Anledningarna till att fler och fler gör sina inköp på nätet är enkelhet och bekvämlighet. Det visar att trenden inte kommer att vända när nästan allt från dagvaror till försäkringar köps digitalt.

Svenskarnas konsumtion delas in i tre olika kategorier: resor, varor och tjänster.

  • Svenskar spenderar fortfarande mest på boka resor på nätet och 42 procent av handel var resor. Av de 267,9 miljarder kronor,113 miljarder kronor spenderas på resor.
  • Omsättningen för varor uppgår till imponerande 108 miljarder kronor, vilket är 41 procent av den totala omsättningen.
  • Även tjänster ökar i popularitet bland svenskarna. Det betyder att tjänster nu har 17 procent av den totala konsumtionen. Det är en ökning med 14 procent jämfört med 2017 och tjänster står för 46 miljarder kronor.

Svenskar spenderar mest på resor, men den kategorien har inte sett någon ökning i procent jämfört med varor och tjänster. En förklaring kan vara att resebranschen var bland de första som utnyttjade e-handelns potential och därför är mer mättad än marknaden för varor och tjänster. En annan förklaring kan vara att svenskarna har blivit mer miljömedvetna och att allt fler väljer bort långa utlandsresor med flyg till mer klimatvänliga semesteralternativ.

Även inom kategorin varor handlar svenskarna på nätet för betydande summor. Varor utgör 41 procent av svenskarnas totala konsumtion på nätet 2018, vilket motsvarar 108 miljarder kronor. Svenska konsumenter är särskilt förtjusta i att köpa kläder på nätet. 2018 köper 6 av 10 kläder, skor och accessoarer online. Det gör kläder till den största kategorin av varor sett till antal svenskar som handlar från kategorin och näst störst sett till hur mycket konsumenterna handlar för. Och det är ungdomarna som driver på utvecklingen. I åldrarna 15–24 år är det hela 71 procent som shoppar kläder på nätet.

46 miljarder har spenderats på e-tjänster och detta område har sett en stor ökning. Från 2017 till 2018 har andelen svenskar som köper försäkringar på nätet ökat med imponerande 36 procent och fler och fler använder e-tjänster.

Även inom försäkringar ser vi en stor digitalisering. Från 2017 till 2018 har andelen svenskar som köper försäkringar på nätet ökat med imponerande 36 procent. 22 procent köper nu försäkringar för hem och familj på nätet. Och det är inte för inte som tjänster som försäkring och telekom är populära på nätet. På nätet är det både enkelt och överskådligt att jämföra priser och produkter. Var kan jag hitta det billigaste mobilabonnemanget eller den bästa försäkringen? Det är saker som konsumenterna själva kan avgöra på nätet.

 

TIPS OCH RÅD

Över hälften av konsumenterna handlar mobilt, och de ställer höga krav på den mobila shoppingupplevelsen. Därför är det oerhört viktigt att mobiloptimera din webbplats.

  • Kampen med utlandet - Ta upp kampen med utlandet. Det kan vara svårt att konkurrera med utländska webbutiker när det gäller pris, men då gäller det att hitta andra fördelar. Att erbjuda den bästa kundservicen eller de mest kreativa produkterna kan vara en väg att gå. Erbjud en upplevelse som kunderna inte får när de handlar på exempelvis Wish. 
  • Tänk prenumeration - Tänk kreativt, tänk prenumeration. Konsumenterna älskar prenumerationstjänster och mycket tyder på att fenomenet bara kommer att bli större i framtiden. 43 procent har eller har haft en prenumeration på tv-streaming, medan 12 procent har prenumererat på matkasse. Var kreativ och rid på prenumerationsvågen. 
  • Spara kundens kortuppgifter - Gör livet lättare för dina kunder och spara deras kortuppgifter så att de snabbt och enkelt kan göra sina inköp. Över hälften av svenskarna vill slippa skriva in kortuppgifter när de handlar på nätet – och 28 procent skulle till och med handla mer om uppgifterna fanns sparade.
  • Gör det tydligt för dina kunder vad totalkostnaden för varan blir, så att det inte blir en obehaglig överraskning i kassan. Den främsta anledningen till att konsumenter avbryter nätköp är att priset inklusive leverans blir för högt.