Erikshjälpen Second Hand är en ideell förening som samarbetar med lokala föreningar i Sverige. Idén är att sälja skänkta varor och samla in pengar till sociala och humanitära insatser. De erbjuder även människor gemenskap, arbetsträning och praktik för att hjälpa individer i sin personliga utveckling.

Capos uppdrag för Erikshjälpen innefattar:

  • E-handel B2C
  • PIM-modellering och integration
  • Lagersystem
  • Rapportverktyg för provision
  • Integrationer med Unifaun och Tradera

Capo har levererat en komplett lösning från att vi registrerar en vara tills att vi levererat varan. De har varit med i hela kedjan och levererat bra funktionalitet utifrån den unika e-handel vi ändå är. 


- Anton Olsson, Projektledare, Erikshjälpen Second Hand

Behov

Kunderna är främst privatpersoner som vill handla andrahandsprodukter, men det finns även möjlighet att skänka produkter till välgörenhet. Ibland finns nya produkter tillgängliga som skänkts av företag.

Tanken och idén med Erikshjälpen Second Hand är att sälja skänkta varor som genererar medel till sociala och humanitära insatser via Erikshjälpen eller samarbetspartners. För att sälja mer och därmed kunna hjälpa till mer ville Erikshjälpen Second Hand börja sälja sina produkter på internet. På så sätt kan de unika varorna hittas av köpare oavsett var de befinner sig.

Då det bara finns en av varje vara behövdes ett system som hanterade denna unika egenskap. Alla varor som säljs skickas från respektive butik och för detta får butikerna provision på varje såld vara. Det behövdes ett enkelt system för att räkna ut provisionen för respektive butik varje månad. Ibland förblir en vara osåld och då ska denna vara läggas upp på en auktionssajt för att eventuellt säljas där. Denna integration var också önskvärd.

Lösning

Kärnan i lösningen är en användarvänlig e-handelsupplevelse som gör det enkelt att söka efter en unik vara eller i en viss kategori. I vanlig ordning är webbsajten anpassad för stor datorskärm såväl som för läsplatta och mobil.

Webbdesign

Sajten ger en utmärkt användarupplevelse i såväl dator som mobil tack vare den responsiva designen. Webbplattformen ger redaktörerna bra verktyg för att skapa användarvänligt innehåll.

Rapportverktyg

För att fördela ut rätt provision månadsvis till rätt butik har Capo byggt ett rapportverktyg där det går att utläsa vilka summor som ska betalas och samt vilka produkter som sålts av respektive butik.

PIM

Capo har byggt ut den grundläggande produktmodellen för att tillgodose de krav som ställdes på projektet.

Inläsning av produkter

Capo har skapat en användarvänlig vy för att enkelt lägga till nya produkter.

Har ni liknande behov?

Kontakta mig för mer information eller ett förutsättningslöst möte.

Peter Krusell
0739 - 46 42 10
peter@capo.se